Demistificirajmo utopijo
Spletni Časnik

Torek, 11. November 2014 ob 08:30

Odpri galerijo

levica_marx

levica_marx»Oni pravijo, da se lastnina v kakršnikoli obliki rojeva in utrjuje iz dejstva, da vsakdo poseduje hišo, otroke in ženske. Od tod se rojeva zavist, kajti vsakdo skuša nagraditi lastne potomce, jih utrditi na najvišje položaje ter jih napraviti v dediče velikih bogastev. Da bi to dosegli, mogočni in nasledniki plemenitih rodov ogoljufajo javno zakladnico; šibki, revni in ponižni pa postanejo skopuški, spletkarski in hinavski. Nasprotno, ko enkrat izgine zavist, ostane le ljubezen do skupnosti.«

Tommaso Campanella, Mesto sonca (1602)

»Vsako mesto je razdeljeno v štiri popolnoma enake četrti, vsaka pa ima v svoji sredini trg, ob katerem se nahajajo ljudska skladišča. […] Iz teh skladišč lahko vsak družinski oče odnese vse, kar potrebuje zase in za svoje, brez denarja ali nadomestila. Zakaj bi mu branili, če pa je vsega v izobilju, a hkrati ni bojazni, da bi kdo vzel česar ne potrebuje?«

Thomas More, Utopija (1516)

Čeprav zgornja dva spisa vsebujeta nekaj elementov zaradi katerih bi ju človek utegnil povezati z utopičnim marksizmom, je po datumih razvidno, da sta nastala v popolnoma drugačnem intelektualnem vzdušju ter zgodovinskemu obdobju. Navedena fragmenta pripadata literarnima deloma, ki opisujeta utopični kolektivistični družbi, ki živita v sreči in izobilju, ker je njuna organizacija popolnoma pravična (ali vsaj tako si pravičnost predstavljata avtorja). To pravzaprav nista edini literarni ali filozofski deli, v katerem si avtor zadane nalogo, da oriše idealno družbeno organizacijo. S tem vprašanjem so se ubadali že stari Grki: na ta seznam del bi lahko umestili tudi Platonovo Državo. Ta, čeprav se od prej navedenih del razlikuje v mnogih ozirih, vseeno zastavi vprašanje družbene organizacije, ter poda nekaj vidikov kolektivističnega urejanja države (zlasti ko govori o varuhih). Na prvi pogled se zdi, da obstaja v človeku nek vzgib, ki popolno, pravično družbo povezuje z mravljiščem ali s čebeljim panjem, kjer vsak posameznik s točno določeno vlogo in poslanstvom živi le za skupnost.

Ideja o čebelnjaku je bila najbrž prisotna skozi celotno zgodovino, kar nekaj je primerov, ki pričajo o tem. Ne zgolj kot zamisel filozofov ali pesnikov; tudi, ko pogledamo dejanske organizacije nekaterih starodavnih imperijev vidimo, da se je ta ideja tudi uresničevala v praksi. Na primer že staro kitajsko cesarstvo v III. stoletju pred Kristusom je bilo organizirano kot despotska, birokratsko centralistična in kolektivistična država, v kateri je bil vsak vidik vsakdanjega življenja močno reguliran, še zlasti pa kmetijstvo. Nekaj podobnega je bilo tudi pri starih Egipčanih ali pri Južnoameriških Inkih, pri slednjih sta bila menda določena celo tip in barva oblačil, ki so ju smeli nositi državljani. In čeprav teh starih despotskih imperijev ne povezujemo ravno z idejo pravičnosti, je pri njih moč opaziti ravno ta vzorec čebeljega panja. Ne zaradi solidarnosti, temveč zaradi vladarjeve potrebe po nadzoru in učinkovitosti.

Spet različen vzorec družbene vizije, ki bi ga radi vpeljali v to razmišljanje, so nekatera radikalna heretična gibanja, ki so se pojavljala po Evropi v srednjem veku. V mislih imamo predvsem Prekrščevalce Thomasa Münzerja, Katarje, in pa »brate svobodnega duha« Amauryja de Benea. Ti so po teološki poti prišli do zaključka, da je kakršnakoli zasebna lastnina nemoralna. Zato so radikalno zatrjevali, da človek nima pravice do lastnine; nekateri so trdili celo, da si ne sme lastiti niti ženske. Ženske morajo biti last celotne skupnosti, ta pa mora v celoti prevzeti skrb za otroke – tako so tudi živeli (zlasti svobodnjaki). Kot bi pričakovali, so naleteli na močan odpor Cerkve, s katero so šli v oboroženi boj: požigali in skrunili so cerkva, pobijali civiliste, in tako dalje. V teh gibanjih lahko najdemo nek vzorec spopadanja z družbeno stvarnostjo zavoljo kolektivistične vizije skupnosti, ki ga bomo kasneje spet zasledili pri jakobincih ali pri boljševikih. Čeprav omenjenih primerov ne moremo obravnavati enako, ker gre za različne stvarnosti, lahko ob premisleku vendarle najdemo nek skupni imenovalec. Ruski matematik Igor Šafarevič v svojem delu Pojav socializma vidi v podanih primerih nekakšne zgodovinske precedense socializma v različnih agregatnih stanjih. Te prvine se izražajo preko bolj ali manj radikalnih kolektivističnih vrednot, ki so na različne načine uperjene zoper individualnosti posameznika.

beri naprej >>>>>

Galerija slik

Zadnje objave

Wed, 14. Sep 2022 at 07:08

22628 ogledov

Prenos kraljičinega pogreba, če bo na nacionalni TVS, naj komentira kompetentna oseba
Če bo prenos pogreba v živo tudi prihodnji ponedeljek, bi iskreno želel od vodstva RTVS, da za komentiranje izbere najbolj kompetentne komentatorje, ki vejo, kaj je kultura, kaj slovesnost trenutka, kaj žalost ob slovesu od ljubljene osebe, in ki bodo to znali tudi primerno – zadržano, le kadar je treba in s potrebno pieteto – komentirati. The post Prenos kraljičinega pogreba, če bo na nacionalni TVS, naj komentira kompetentna oseba appeared first on Časnik.

Tue, 13. Sep 2022 at 07:00

22577 ogledov

Tina Maze je spodbudila preobrazbo tudi v ekipnih športnih panogah
Priti, zgoditi se mora voditelj, ki svoje fante vodi skozi vse faze preizkušenj. Od začetnega trpljenja na treningih do odpovedovanja družinam, zopet treningi, ki skozi tedne postajajo zahtevnejši. Vsakdo, ki se je vsaj malo bolj zares ukvarjal z športom, ve, kaj hočem povedati. The post Tina Maze je spodbudila preobrazbo tudi v ekipnih športnih panogah appeared first on Časnik.

Mon, 12. Sep 2022 at 06:26

22697 ogledov

Če napake sprejmemo kot priložnost za učenje in rast, ne bolijo več
In napake ostanejo samo napake, priložnost za učenje in rast. Ko jih sprejmemo kot take, so priložnost za rast, ne bolijo več. In si lahko oprostimo, se lahko sprejmemo. Posledično napak ne opazimo več; nismo napaka niti ni napaka drugi. Smo izjemnost, ker se lahko učimo, odpustimo, zrastemo in gremo naprej. The post Če napake sprejmemo kot priložnost za učenje in rast, ne bolijo več appeared first on Časnik.

Sun, 11. Sep 2022 at 07:29

21801 ogledov

Peš romanje ni navaden izlet, a se ga splača opraviti
Resnično se zahvaljujem vsem, ki ste bili z menoj na poti. Zahvaljujem se vsem, ki ste bili z menoj prek socialnih omrežij, tudi vaše molitve in spodbude so nas gnale naprej. Zahvaljujem se tudi tistim, za katere vem, da bi se udeležili romanja, pa je zdravje načelo telo – tudi vi ste bili z nami. The post Peš romanje ni navaden izlet, a se ga splača opraviti appeared first on Časnik.

Sun, 11. Sep 2022 at 07:08

21713 ogledov

Teden vzgoje 2022: Skupnost, ki se posluša
Za oblikovanje skupnosti je najprej pomembno, da smo pripravljeni poslušati drugega in stopiti z njim v dialog. Vemo, kako težko otroci počakajo, da nekdo v skupini konča svojo misel, saj bi radi takoj povedali svoj pogled. The post Teden vzgoje 2022: Skupnost, ki se posluša appeared first on Časnik.

Sat, 10. Sep 2022 at 10:13

21686 ogledov

Spomini na obiska kraljice Elizabete II. in princa Charlesa v Sloveniji
Kar nekaj Slovencev je, ki imajo še danes več kot odlične spomine tako na sedanjega kralja Karla III. kot na njegovo pravkar umrlo mamo, kraljico Elizabeto II. Naj počiva v miru! The post Spomini na obiska kraljice Elizabete II. in princa Charlesa v Sloveniji appeared first on Časnik.

Prijatelji

Bojan  AhlinRoža Karan (Astrologinja)Branko GaberAleš ČerinMatija Gabrovšek

NAJBOLJ OBISKANO

Demistificirajmo utopijo