Kritika konservativna: Robert Nisbet in iskanje skupnosti
Spletni Časnik
1. volilna enota

Torek, 17. Februar 2015 ob 21:02

Nepoznavanje miselne tradicije konservatizma lahko gotovo označimo kot eno izmed največjih belih lis slovenske humanistike. Da se slednje počasi zapolnjujejo, se lahko poleg nekaterim redkim objavam del konservativnih klasikov (v mislih imam predvsem deli Nova politična znanost E. Voegelina ter Moč idej R. Weaverja, ki ju je izdal Inštitut Karantanija) zahvalimo tudi prispevkuKritike konservativne. Namen pričujočega zapisa je nadaljevanje tega poslanstva – v njem namreč želim predstaviti pomembnega avtorja, ki je v slovenskem prostoru tako rekoč nepoznan, in sicer ameriškega sociologa Roberta Nisbeta.

Resnici na ljubo je treba reči, da je Nisbet avtor, ki ne sodi med »zvezdnike« niti med nekoliko ekscentričnimi krogi konservativnih intelektualcev v anglosaških deželah. Kot poudarja priznani kolumnist New York Timesa Ross Douthat, lahko razloge za to iščemo predvsem v tem, da Nisbet ni bil izstopajoča osebnost. Manjkale so mu npr. filozofske ambicije Lea Straussa ali Richarda Weaverja, prav tako pa ni nikoli iznašel dobro zvenečih fraz, kot je denimo »imanenca eshatona« Ericha Voegelina. Ne glede na to imamo opravka z avtorjem, čigar ideje so izredno zanimive in, upam si reči, nepogrešljive za vsakega, ki bi rad bolje razumel sodobne družbene procese, predvsem problem skupnosti.

O pomenu skupnosti v konservativni miselni tradiciji sem že pisal. Dejansko je prav pomen, ki ga konservativci pripisujemo skupnosti nasproti posamezniku ter s tem nujno povezano vprašanje avtoritete, ena bistvenih razlik med nami in našimi liberalnimi »bratranci«. O Nisbetovih uvidih glede te problematike bomo več izvedeli nekoliko kasneje, za začetek si najprej grobo oglejmo njegovo življenjsko pot.

Robert Alexander Nisbet je bil rojen leta 1913 v mestecu Maricopa blizu Los Angelesa v Kaliforniji. Študiral je sociologijo na Berkeleyu, kjer je tudi doktoriral iz francoske konservativne misli 19. stoletja. Danes se sliši skorajda groteskno, da je prav na Berkeleyu prišel v stik z robustno obrambo »vmesnih« institucij v delih Edmunda Burka in Alexisa de Tocquevillea, ki sta bila v ameriškem družboslovju tedaj skorajda neznana. Sic transit gloria mundi. Poklicno je deloval kot profesor na Berkeleyu in nato kot dekan oddelka Kalifornijske univerze v Riversideu. Višek akademske kariere pa je dosegel, ko je prevzel prestižno Katedro Alberta Schweitzerja na univerzi Columbia v New Yorku. V zadnjih letih življenja je raziskoval na American Enterprise Institute, konservativnem think tanku v Washingtonu, kjer je leta 1996 tudi umrl.

Propad skupnosti kot bistvo moderne

Problem in pomen »vmesnih« institucij oz. različnih skupnosti je glavna tema Nisbetove misli. O tem pričajo že naslovi nekaterih njegovih najpomembnejših del – The Quest for Community (1953), The Sociological Tradition (1966), The Social Philosophers: Community and Conflict in Western Thought (1973), Twilight of Authority (1975). Skratka, Nisbeta je vse življenje zaposloval pomen skupnosti. Tu se sámo postavi vprašanje, kaj je avtor pod tem pojmom sploh razumel.

Izhajajoč iz Tönniesovega razlikovanja med Gemeinschaft (občestvom, skupnostjo) in Gesellschaft (družbo), je za Nisbeta skupnost »nekaj, kar obsega mnogo več kot zgolj lokalno skupnost. Pojem označuje vse oblike odnosov, za katere je značilna velika prisotnost intimnosti, čustvene globine, moralne obveze, socialne povezanosti in kontinuitete v času«. Skupnost zato obsega in vključuje celotnega človeka in je popolno nasprotje čisto racionalno organiziranim delovnim odnosom, ki danes prevladujejo v zahodnih družbah.

Osrednji pomen skupnosti označuje tudi Nisbetov pogled na zgodovino. Skupnost, kot smo jo pravkar opisali, je bila skozi večino človeške zgodovine, vse do prihoda moderne dobe, razumljena kot nekaj naravnega. Bistvena novost moderne je prav to, da stvari niso več mogle biti sprejete kot preprosto dane, temveč podvržene zunanjemu kriteriju – razsvetljenskemu razumu, ki lahko spoznava naravno pravo. Naravno pravo pa je postalo tudi kriterij sprejemljivosti ali nesprejemljivosti družbenih odnosov. Ti so bili podrejeni novim normativnim vrednotam, ki so jih na podlagi naravnega prava razvili misleci razsvetljenstva – hotenju, privolitvi in pogodbi. Občestvo, cerkev, ceh – vse te starodavne skupnosti so bile podvržene radikalnemu preizpraševanju in v večji ali manjši meri zavrnjene kot tiranske in nazadnjaške oziroma ekonomsko neučinkovite. Individuum ni bil več razumljen in utemeljen le prek svojih odnosov z okoljem oz. soljudmi, temveč kot načeloma avtonomen. Da ne more izkoristiti te svoje avtonomnosti, so krivi le zatiralski družbeni odnosi: »Človek je bil primaren, njegovi odnosi sekundarni«. Posameznik je zdaj poizkušal – in moderna filozofija je te njegove poizkuse legitimirala – seči onkraj svoje primarne družbene vloge in dolžnosti.

Jasno je, da je premosorazmerno s propadom manjših skupnosti rasla velikost in pristojnost države, ki je prevzemala vedno več funkcij, ki so prej bile v domeni prvih (skrb za svoje starejše člane je bila tako npr. dolžnost družine in deloma vaške skupnosti, funkcijo nekakšnega »sodnika za prekrške« je opravljal fevdalni gospod, moralni predpisi so bili v veliki meri domena Cerkve itd.). »Konflikt,« pravi Nisbet, »med centralno vlado in avtoritetami ceha, vaške skupnosti, razreda in verske skupnosti je bil najusodnejši izmed vseh konfliktov v človeški zgodovini«. Pri tem je treba poudariti, da si je moderna država vsaj deloma izborila nekatere lojalnosti, ki so bile običajno pridržane vmesnim skupnostim – postala je totalna politična skupnost. Izmed teoretikov, ki so najbolj pripomogli k prevladi države nad nižjimi institucijami, Nisbet izpostavlja predvsem Bodina, Hobbesa in Rousseauja. Hobbesove ideje so vzpostavile državo kot nekakšen nadomestek verske skupnosti, Rousseau pa jo je povzdignil na raven najvišje moralne skupnosti. Da bi zagotovil človeško enakost, je slednji skušal posameznike »osvoboditi« od drugih posameznikov in od njihovih skupnosti. Pri tem pa se pogosto pozablja, da je tako osvobojeni posameznik postal – odvisen od države. Država naj zagotovi posameznikovo enakost in svobodo, a v zameno mora posameznik svojo voljo podrediti volonté générale. V rousseaujevski državi ni prostora za uporniške posameznike in neodvisne institucije, celo religija mora biti vključena oz. izenačena z vrednotami nacije.

Več lahko preberete na Kritika konservativna.

_______________
Časnik je še vedno brezplačen, ni pa zastonj in ne poceni. Če hočete in zmorete, lahko njegov obstoj podprete z donacijo.

Sorodni Prispevki:

Kritika konservativna: Robert Nisbet in iskanje skupnosti - Časnik

Sorodni prispevki: R. Friškovec, Družina: Zapori so ogledalo družbe Zapori so v zadnjih letih pri nas vedno bolj povezani z naslovnicami različnih odmevnih sodnih procesov, prihodom znanih oseb na prestajanje kazni zapora in lovom... S. Kovač, Finance: Stranka Igorja Šoltesa je nateg letošnjega poletja Šoltes […]

Zadnje objave

Wed, 14. Sep 2022 at 07:08

17400 ogledov

Prenos kraljičinega pogreba, če bo na nacionalni TVS, naj komentira kompetentna oseba
Če bo prenos pogreba v živo tudi prihodnji ponedeljek, bi iskreno želel od vodstva RTVS, da za komentiranje izbere najbolj kompetentne komentatorje, ki vejo, kaj je kultura, kaj slovesnost trenutka, kaj žalost ob slovesu od ljubljene osebe, in ki bodo to znali tudi primerno – zadržano, le kadar je treba in s potrebno pieteto – komentirati. The post Prenos kraljičinega pogreba, če bo na nacionalni TVS, naj komentira kompetentna oseba appeared first on Časnik.

Tue, 13. Sep 2022 at 07:00

17352 ogledov

Tina Maze je spodbudila preobrazbo tudi v ekipnih športnih panogah
Priti, zgoditi se mora voditelj, ki svoje fante vodi skozi vse faze preizkušenj. Od začetnega trpljenja na treningih do odpovedovanja družinam, zopet treningi, ki skozi tedne postajajo zahtevnejši. Vsakdo, ki se je vsaj malo bolj zares ukvarjal z športom, ve, kaj hočem povedati. The post Tina Maze je spodbudila preobrazbo tudi v ekipnih športnih panogah appeared first on Časnik.

Mon, 12. Sep 2022 at 06:26

17412 ogledov

Če napake sprejmemo kot priložnost za učenje in rast, ne bolijo več
In napake ostanejo samo napake, priložnost za učenje in rast. Ko jih sprejmemo kot take, so priložnost za rast, ne bolijo več. In si lahko oprostimo, se lahko sprejmemo. Posledično napak ne opazimo več; nismo napaka niti ni napaka drugi. Smo izjemnost, ker se lahko učimo, odpustimo, zrastemo in gremo naprej. The post Če napake sprejmemo kot priložnost za učenje in rast, ne bolijo več appeared first on Časnik.

Sun, 11. Sep 2022 at 07:29

16777 ogledov

Peš romanje ni navaden izlet, a se ga splača opraviti
Resnično se zahvaljujem vsem, ki ste bili z menoj na poti. Zahvaljujem se vsem, ki ste bili z menoj prek socialnih omrežij, tudi vaše molitve in spodbude so nas gnale naprej. Zahvaljujem se tudi tistim, za katere vem, da bi se udeležili romanja, pa je zdravje načelo telo – tudi vi ste bili z nami. The post Peš romanje ni navaden izlet, a se ga splača opraviti appeared first on Časnik.

Sun, 11. Sep 2022 at 07:08

16736 ogledov

Teden vzgoje 2022: Skupnost, ki se posluša
Za oblikovanje skupnosti je najprej pomembno, da smo pripravljeni poslušati drugega in stopiti z njim v dialog. Vemo, kako težko otroci počakajo, da nekdo v skupini konča svojo misel, saj bi radi takoj povedali svoj pogled. The post Teden vzgoje 2022: Skupnost, ki se posluša appeared first on Časnik.

Sat, 10. Sep 2022 at 10:13

16674 ogledov

Spomini na obiska kraljice Elizabete II. in princa Charlesa v Sloveniji
Kar nekaj Slovencev je, ki imajo še danes več kot odlične spomine tako na sedanjega kralja Karla III. kot na njegovo pravkar umrlo mamo, kraljico Elizabeto II. Naj počiva v miru! The post Spomini na obiska kraljice Elizabete II. in princa Charlesa v Sloveniji appeared first on Časnik.

Prijatelji

Bojan  AhlinRoža Karan (Astrologinja)Branko GaberAleš ČerinMatija Gabrovšek

NAJBOLJ OBISKANO

Kritika konservativna: Robert Nisbet in iskanje skupnosti