S ponedeljkom, 16.3.2020, se do nadaljnjega zapirajo vzgojno-izobraževalni zavodi. Vsa natančna navodila o načinu podajanja snovi v tem času bomo starši prejeli in se bodo od šole do šole tudi razlikovala. A nekaj bo skupno vsem: za nekaj časa bodo lahko vsi učenci okusili šolanje na domu (čeprav v tem primeru odpade najlepše – skupni izleti in druženja šolarjev na domu).
Tukaj je nekaj praktičnih nasvetov iz izkušenj, ki vam bodo gotovo prišle prav.
Urnik – da ali ne?
Sebe in svoje otroke dobro poznate in tako najbolje veste, ali bolje funkcionirate v strukturiranem dnevu ali v spontanosti.
Če ste bolj organiziranega tipa, skupaj naredite urnik. Ta bo potreben tudi v primeru, če boste vi delali od doma.
V urnik postavite čas za delo, čas za učenje, čas za igro. Otroci naj vedo, kdaj morate delati in kakšne so takrat njihove odgovornosti. Ločite tudi čas, ko boste otroku snov razlagali in čas, ko bo otrok delal samostojno. Nikakor pa seveda za učenje in poučevanje ne bo potrebnih toliko ur, kot jih otrok preživi v šoli. Morda boste presenečeni, kako hitro bosta predelala načrtovano. Stopite tudi izven okvirjev – naj bo dopoldan čas za igro in morda popoldan za učenje. Raziskujte, kakšne vrste rutina vam ustreza!
Lahko pa izberete spontani način, če le ta ustreza vašemu slogu. Svetujem, da ga vsaj za kakšen dan okusite. Sledite otroku. Učite se, ko otrok pokaže zanimanje, izkoristite tisoč in eno priložnost za učenje skozi igro. Pokukajte v učbenike, kaj se je potrebno naučiti, potem pa poiščita način, da se tega naučita skozi vsakdanje situacije. Naj pobudo za učenje da otrok. Naj otrok odkriva, raziskuje, vodi!
Pa še to: če kakšen dan ne gre, si vzemite prosto. Gotovo boste v naslednjem dnevu naredili dvakrat več.
Ne znate česa razložiti?
Morda se bo zgodilo, sploh, če imate starejšega otroka, da česa ne boste znali razložiti. Nič hudega! Verjetno bodo sicer na voljo video poučevanja s strani vaše šole, vendar imate tu še celo paleto drugih možnosti! Lahko sodelujete med prijateljskimi družinami – nekateri starši so bolj nadarjeni za naravoslovje, drugi za družboslovje. To je zabavna izkušnja za vse „vpletene“, vredna, da se jo preizkusi. Lahko pa skupaj z otrokom pobrskata tudi po spletu – načinov razlag snovi je malo morje. Med drugim je npr. tudi založba Rokus v teh dneh omogočila brezplačne dostope do gradiv. Tudi za vas bo zabavno osvežiti stara znanja ali osvojiti čisto nova!
Kaj pa, če je otrok več?
Šolanje na domu zna biti naporno, kadar je otrok več. Presodite, kaj vam kot družini bolj ustreza – da se učite v skupnem prostoru ali da so otroci med seboj ločeni. Ne glede na to pa med otroki izmenjujte samostojno in vodeno delo – ko enemu razlagate, naj drugi raziskuje/vadi/dela sam. Za dobro prakso velja tudi ideja, da starejši otroci pomagajo mlajšim.
Otroci se učijo na različne načine
Sedaj imate odlično priložnost, da spoznate, na kakšen način se vaš otrok najlažje uči. Ker obstajajo trije učni tipi (vizualni, avditivni in kinestetični), vsem otrokom v šolskem sistemu ni najlažje. Nekateri si snov lažje zapomnijo, če jo preberejo (in če je ob tem še lepo pobarvana), drugi, če jo slišijo (ali če ob učenju poslušajo glasbo), tretji ob učenju čutijo potrebo po gibanju, premikanju. Opazujte, odkrivajte, spodbujajte!
Odkrivajte zanimanje otrok, sledite radovednosti
Svobode pri poučevanju najbrž ne bo veliko, saj vam bo s strani šole snov jasno določena. A ne omejite se zgolj na to, če otrok pokaže zanimanje za več. Skupaj raziskujta, preizkušajta, povezujta, odkrivajta dalje!
Če mlajšega otroka zanima snov starejšega, naj se pridruži! Če ga zanimata dve strani naprej v učbeniku, naj razišče! Če bi rad dodatno kaj izvedel, naj pobrska po spletu (v knjižnice žal najbrž ne bo mogoče zaviti).
Spodbujajte samostojnost otroka, spodbujajte to, da naredi in odkrije čimveč sam. Ne ponudite mu vsega na pladnju, dovolite mu kreativnost. Bodite pozorni na njegove ideje in jih skupaj razvijajta. Spodbujajte razmišljanje s svojo glavo. Naj vama ne bo pomembno samo to, da “odkljukata” dnevno določeno snov ...(več)