B. Vodopivec, Finance: Mi gradimo ceste, pruge …
Spletni Časnik
1. volilna enota

Petek, 6. Marec 2015 ob 14:57

Nisem prvi, ki opozarja na mnogo, preveč podobnosti med tem, kako se je pred slabim desetletjem pripravljal projekt TEŠ 6 in kako se pripravlja projekt Drugi tir.

1. V obeh primerih gre za socrealistične ideje industrializacije in elektrifikacije, ki jih lahko razumejo tudi razne mencingerjanske socrealistične veličine. Tam je šlo za megavate, tu gre za kilometre in tone. Zato ni čudno, da ta projekt najbolj vneto propagirajo socrealistične novinarske veličine iz nekdanjega glasila Socialistične zveze delovnega ljudstva. Zavzeto pa se zanj ves čas borijo tudi v tamkajšnjih pismih bralcev osebki, ki jim je videti, da so svoje zadnje lepe trenutke preživeli kot udarniki na progi Brčko-Banovići. »Mi gradimo ceste, pruge, postavljamo moste duge.«

2. V obeh primerih se nekaj, kar bi moralo biti čisto poslovni, komercialni projekt, pa zaradi svoje ekonomike to ne more biti, prodaja kot neka velika nacionalna ideja, za katero se splača boriti in umirati. Kar naj bi nekako preglasilo grdo realnost. Grda realnost v Šoštanju pomeni, da gre za drago napravo za kurjenje zelo umazanega in dragega lignita. In v Luki Koper, da gre za partikularni interes nekega podjetja, da mu davkoplačevalci za svoje stroške ustvarijo razmere za rast, ki jih samo sicer ne more financirati. Ker so te naložbe daleč od donosnosti. Čeprav za to absolutno ni nikakršnega posebnega javnega interesa in tudi naravne, geografske prednosti, čeprav se jih da zagovarjati, nikakor niso tako samoumevne. Če bi bile, bi bila tudi kalkulacija drugega tira drugačna. Drugi tir je, pošteno povedano, po svojem bistvu industrijski tir Luke Koper. Če se ga ne splača graditi Luki in Železnicam, se ga pač očitno ne splača. Pika.

3. V obeh primerih se do davkoplačevalskega denarja poskuša priti prek nekakšnih izrednih razmer, panike. Ni časa, iztekla se bo rezervacijska pogodba, iztekel se bo rok za evropski razpis, nehajte že spraševati in brž podpišite tule na črtkano črto. Politiki, še posebej ministri, ki upajo postaviti kakšno podvprašanje, so javnomnenjsko takoj ožigosani za nesposobne kljukce, ki jih mora premier, če je kaj vreden, v trenutku zamenjati. Zasadimo že prvo lopato, potem pa, ko ne bo več poti nazaj, se bomo naprej pogovarjali.

4. V obeh primerih se za majhen denar angažira slovenska »stroka«, ki se potem na vse pretege trudi dokazati nedokazljivo. In če je imel pri TEŠ investicijski case v startu vsaj neki videz verjetnosti, je pri drugem tiru že vnaprej od daleč jasno, da gre za prihodnjo nasedlo naložbo brez kakršnekoli poslovne logike.

Preletimo na hitro argumente za drugi tir.

1. Še najbolj spoštovanja vreden se mi zdi argument lokalnih prebivalcev – da bi Koper z novo traso do Divače končno dobil spodobno potniško povezavo s prestolnico. Želja je čisto razumljiva, vendar ne more mimo dejstva, da ima Koper le 25 tisoč prebivalcev. Ne more pričakovati na progi do Ljubljane take povezave, kot je na progah Berlin-Frankfurt, Tokio-Osaka ali Rim-Milano. Nobena država ni tako bogata, da bi za manjši del povezave s tako majhno regijo, ob majhnem pričakovanem številu potnikov, plačala milijardo evrov in pol. Slovenija pa še posebej ne. Saj nima niti denarja, da bi popravila električno napeljavo na tistem delu te iste proge, ki jo je uničil žled prejšnjo zimo.

2. Projekcije rasti tovornega prevoza, s katerimi se utemeljuje upravičenost naložbe, so bolestno prenapihnjene. Zadnjič je na TV Slovenija neki logistični menedžer prijavil, da se bo pomorski kargo do leta 2030 podvojil in do leta 2050 početveril. Očitno bi o zadevi spet radi odločali ljudje, ki jim manjka osnovnega vpogleda v svetovna gospodarska gibanja. Kot pri TEŠ. Tam je odločevalcem in »strokovnjakom« popolnoma ušlo, kakšen vpliv bodo imele na cene elektrike zmanjšanje porabe zaradi klimatske regulative in naložbe v subvencionirane elektrarne na obnovljive vire. Čeprav sta bila ta trenda že v času odločanja za TEŠ 6 povsem jasna. Sanjali so o 80, celo stotih evrih za megavatno uro. Danes jo bodo prodajali po 30. Enako in iz podobnih vzrokov se bo dogajalo količinskim kazalnikom mednarodne trgovine. Rast tonaže v zadnjih dveh desetletjih je slonela predvsem na eksponentni rasti kitajskih potreb po surovinah in manj na izvozu njihovih industrijskih izdelkov. Vendar je ta rast že zadela plafon. Zadnjič sem zasledil podatek, da je poraba cementa in železa na prebivalca na Kitajskem v zadnjih 15 letih že dosegla 60 odstotkov celotne porabe na prebivalca v celotni zgodovini ZDA. Zaradi okoljskih omejitev in klimatske regulative je prostora za to rast zmanjkalo. To lekcijo je v zadnjem času boleče vzel tudi trg ladijskih prevozov. Cene ladijskih prevozov so spet na dnu iz leta 2009, vrhunca zadnje krize, cene rabljenih ladij so slabše kot cene hiš v Bregu pri Kočevju in ladjedelnice so brez novih naročil. Naši socrealistični propagandisti drugega tira so spet zadnji, ki bodo to opazili. Realna ocena količinske rasti mednarodnega tovornega prometa je največ 50 odstotkov do leta 2030 in potem popolna stagnacija. Ker se bo čedalje več količin pridelovalo, predelovalo in recikliralo lokalno. Po svetu pa bodo ekspresno potovali predvsem informacije, ideje, ljudje in kapital. Ne vidim nobenega razloga, da bi se Koper z okoljskim in davkoplačevalskim dumpingom v prihodnje boril za večji delež teh stagnirajočih ton.

3. Kljub napihnjenim projekcijam zagovornikom drugega tira nikakor ne uspe dokazati ekonomske upravičenosti naložbe. Železnica bi po lastnih ocenah lahko letno dobila pet milijonov evrov uporabnin, premalo celo za vzdrževanje nove proge. Luka bi lahko povečala EBITDA za 10 ali 20, nekoč v prihodnosti mogoče za 30 milijonov evrov, vendar bi to zahtevalo tudi velika vlaganja v sami Luki. Te številke skupaj niti približno ne pokrijejo niti stroškov kapitala za projekt, kaj šele postopno vračilo glavnice. Pa kaj bi se trudil, saj zagovorniki projekta sami priznavajo, da se glavnima potencialnima uporabnikoma, Luki Koper in Slovenskim železnicam, naložba nikakor ne more izplačati.

Več lahko preberete na Financah.

_______________
Časnik je še vedno brezplačen, ni pa zastonj in ne poceni. Če hočete in zmorete, lahko njegov obstoj podprete z donacijo.

Sorodni Prispevki:

B. Vodopivec, Finance: Mi gradimo ceste, pruge … - Časnik

Sorodni prispevki: M. Pavlišič, Portalplus: Prednostna pravica za slovenski kapital Nemalo prahu je dvignil kandidat za ministra za infrastrukturo s svojo oceno, da Slovenija drugega tira in tretjega pomola ne potrebuje. Popolnoma razumljivo je, da... G. Novković, Portal plus: Luka, v katerem stoletju boš ti? […]

Zadnje objave

Wed, 14. Sep 2022 at 07:08

17762 ogledov

Prenos kraljičinega pogreba, če bo na nacionalni TVS, naj komentira kompetentna oseba
Če bo prenos pogreba v živo tudi prihodnji ponedeljek, bi iskreno želel od vodstva RTVS, da za komentiranje izbere najbolj kompetentne komentatorje, ki vejo, kaj je kultura, kaj slovesnost trenutka, kaj žalost ob slovesu od ljubljene osebe, in ki bodo to znali tudi primerno – zadržano, le kadar je treba in s potrebno pieteto – komentirati. The post Prenos kraljičinega pogreba, če bo na nacionalni TVS, naj komentira kompetentna oseba appeared first on Časnik.

Tue, 13. Sep 2022 at 07:00

17714 ogledov

Tina Maze je spodbudila preobrazbo tudi v ekipnih športnih panogah
Priti, zgoditi se mora voditelj, ki svoje fante vodi skozi vse faze preizkušenj. Od začetnega trpljenja na treningih do odpovedovanja družinam, zopet treningi, ki skozi tedne postajajo zahtevnejši. Vsakdo, ki se je vsaj malo bolj zares ukvarjal z športom, ve, kaj hočem povedati. The post Tina Maze je spodbudila preobrazbo tudi v ekipnih športnih panogah appeared first on Časnik.

Mon, 12. Sep 2022 at 06:26

17769 ogledov

Če napake sprejmemo kot priložnost za učenje in rast, ne bolijo več
In napake ostanejo samo napake, priložnost za učenje in rast. Ko jih sprejmemo kot take, so priložnost za rast, ne bolijo več. In si lahko oprostimo, se lahko sprejmemo. Posledično napak ne opazimo več; nismo napaka niti ni napaka drugi. Smo izjemnost, ker se lahko učimo, odpustimo, zrastemo in gremo naprej. The post Če napake sprejmemo kot priložnost za učenje in rast, ne bolijo več appeared first on Časnik.

Sun, 11. Sep 2022 at 07:29

17121 ogledov

Peš romanje ni navaden izlet, a se ga splača opraviti
Resnično se zahvaljujem vsem, ki ste bili z menoj na poti. Zahvaljujem se vsem, ki ste bili z menoj prek socialnih omrežij, tudi vaše molitve in spodbude so nas gnale naprej. Zahvaljujem se tudi tistim, za katere vem, da bi se udeležili romanja, pa je zdravje načelo telo – tudi vi ste bili z nami. The post Peš romanje ni navaden izlet, a se ga splača opraviti appeared first on Časnik.

Sun, 11. Sep 2022 at 07:08

17076 ogledov

Teden vzgoje 2022: Skupnost, ki se posluša
Za oblikovanje skupnosti je najprej pomembno, da smo pripravljeni poslušati drugega in stopiti z njim v dialog. Vemo, kako težko otroci počakajo, da nekdo v skupini konča svojo misel, saj bi radi takoj povedali svoj pogled. The post Teden vzgoje 2022: Skupnost, ki se posluša appeared first on Časnik.

Sat, 10. Sep 2022 at 10:13

17020 ogledov

Spomini na obiska kraljice Elizabete II. in princa Charlesa v Sloveniji
Kar nekaj Slovencev je, ki imajo še danes več kot odlične spomine tako na sedanjega kralja Karla III. kot na njegovo pravkar umrlo mamo, kraljico Elizabeto II. Naj počiva v miru! The post Spomini na obiska kraljice Elizabete II. in princa Charlesa v Sloveniji appeared first on Časnik.

Prijatelji

Bojan  AhlinRoža Karan (Astrologinja)Branko GaberAleš ČerinMatija Gabrovšek

NAJBOLJ OBISKANO

B. Vodopivec, Finance: Mi gradimo ceste, pruge …